• A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése
               

Szüreti Regatta 2019.

Nyomtatás

A Szüreti Regatta, ahogy egy résztvevő látta. Szeptember 21-én rendezte meg a Túravitorlás Sportklub legnagyobb őszi versenyét, a Szüreti Regattát.

Beszélgetőpartnerem, Elekes Béla a leghitelesebb versenyzők közül való: úgy százszor állt dobogón, és ezen a szokásán most sem változtatott.

Miért éppen vitorlázás? Hogyan kezdődött?
Családi örökség. Apám, anyám is vitorlázott. Alsóörsön a régi kikötőben a Csatornázási Művek vitorlástelepén laktunk, hat- hét gyerek, 1953-tól. A felnőttek megengedték, hogy a hajójukból kimerjük az esővizet. Az első év 1956, amikor ifi Kalózban nyertem.

Sok víz folyt le azóta a Dunán, sikeres versenyzővé vált. Melyik győzelmére a legbüszkébb?
Egy Kalóz osztályban elért 3. helyre. Akkor hatvan, esetenként száz hajó között kellett eredményt elérni. Más volt az, mint most nyolc – tíz hajó ellen versenyezni. Öt éve feleségem, Ibolya – aki korábban más formációkban versenyzett – most velem osztozik jóban – rosszban.

Kérem, mutassa be olvasóinknak a Túravitorlás Sportklubot!
A TVSK-t 1964-ben alapították atyáink. Abban az időben az államilag támogatott kluboknak voltak vitorlás szakosztályai. Azok a versenyzők, akik kiöregedtek, vitorlázási lehetőséget kerestek. Létrehozták a TVSK-t, saját erőből, állami támogatás nélkül. Kezdetben Fonyód (Port Lacaj) és Alsóörs, később Ábrahámhegy és Balatonalmádi telephelyekkel. Öreg, sok karbantartást igénylő fahajókkal vitorláztak. Amikor megjelentek a műanyaghajók, a vitorlázás tömegsporttá vált. A hagyományos klubok korlátozott taglétszámmal működtek, a TVSK mindenkit felvett, aki vitorlázni akart, a tagok hajói szinte a Balaton összes kikötőjében megtalálhatók.

Milyen versenyeket rendez a TVSK?
A TVSK két nagy versenyt, valamint több túrát szervez. Legnagyobb a Gyerek túra, ahol harminc – harmincöt hajóval, ötven – hatvan gyerekkel, unokával járjuk a Balatont. A TVSK felvállalta a hagyományos Földvár – Keszthely verseny szervezését, így született meg a háromnapos Pünkösdi Regatta. Szombaton Földvár – Keszthely, vasárnap Öböl Kupa, hétfőn Keszthely – Fonyód – Ábrahámhegy. A versenynek nagy sikere volt – közel háromszáz hajó indult – igazolva a vitorlástársadalom igényét a baráti találkozókra. Ugyanakkor felmerült az igény egy őszi verseny megszervezésére is. A TVSK ebben az évben rendezte meg a XV. Szüreti Regattát, a Hegyi Dénes Emlékversenyt.

Ki volt Hegyi Dénes?
Hegyi Dénes „jó ember” volt. Tíz évig, haláláig ő töltötte be a TVSK elnöki tisztét. Amikor megjelentek a műanyag hajók, kezdeményezte a klubban a hajóépítést. Ekkor épültek az első Rebell típusú hajók, amelyekkel tagtársaink ma is vitorláznak. Később Sudár és Regina osztályban versenyzett, ilyen hajókkal túrázott és szervezte a klub életét, ami négyszáz feletti taglétszámnál, állami támogatás nélkül nem könnyű mutatvány. A klub az iránta érzett tisztelet és hála jeléül rendezi meg az emlékversenyt.

Tizenöt év hosszú idő. Napjainkban az eredeti versenykiírás él, vagy változtak a szabályok?
A korábbi Szüreti Regatták kétnaposak voltak: szombaton az Alsóörs – Badacsony távot kellett megtenni (a célban nagy buli volt), vasárnap Badacsony és Földvár között versenyeztünk. Az idén első ízben egy naposra redukálódott a verseny, csak az alsóörsi futam került megrendezésre, esti eredményhirdetéssel, baráti találkozóval, vacsorával, a kedvelt péntek esti zsíroskenyér partival.
A partról impozáns látványt nyújtott az alsóörsi vizeken rajthoz álló több, mint kétszáz büszke hajó, amint áthaladva a tündöklő aranyhídon, versenyre kel egymással. A vitorlázók ilyenkor nem gyönyörködnek a természet szépségében, mással vannak elfoglalva.

A verseny napjára a meteorológia gyenge déli szelet jósolt. A mezőny nagy része erre számítva, és arra, hogy a vízi szél az északi part mentén ezt felerősíti, a part mellett vitorlázott Tihany, az első kerülendő pályajel, bója felé. Innen Siófok – Almádi – Alsóörs volt a kitűzött versenypálya. Az időjárás nem először és nem utoljára megtréfálta a vitorlázókat. A rajt után két órán keresztül nagyon gyenge déli légmozgást (szélnek nem volt nevezhető) jó kettes északi szél váltott, ami a part mellett állókat „átugrotta”, és a víz közepén, vagy a déli partnál lévőket eléjük röpítette. Az első két – három óra szélhiány miatt nehéz volt látni, hogy az ellenfelek a part mellett haladnak, én meg a víz közepén kezdek lemaradni. De aztán megjött a szél jó irányból. Aztán ez a szél is legyengült, Siófokig kitartott. A versenyrendezőség helyesen Siófoknál rövidített, befuttatta a mezőnyt. Így még mindenki elérte az esti vacsorát és az eredményhirdetést.

Elekes Béla és versenyzőtársai, akik gyermekkori barátai, szívesen fognak emlékezni erre a szép napra: a by Soul legénysége az R-1 Dolfin Class kategóriában a dobogó legmagasabb fokára állhatott. Azeredményhez gratulálunk, további sok siket kívánva.

Köszönöm a beszélgetést.

Kovács Piroska

Zórád Ferenc fotói

Módosítás: ( 2019. október 01. kedd, 08:50 )  

Praktikumtár

Patinás Antik

Balaton riviéra

Vízparti szállás

Fogyasztóbarát

Balaton Best Card