Fizető-vendéglátás, szoba kiadás, online pénztárgép tájékoztató

2014. május 29. csütörtök, 00:00
Nyomtatás

Tisztelt Szobakiadók!

A 2014. évi jogszabályok értelmében a fizető-vendéglátás TEÁOR besorolás szerint online pénztárgép használatra kötelezett tevékenység.
A klasszikus szobakiadás, fizetővendéglátás ("egyéb szálláshely szolgáltatás") TEÁOR kódja jelenleg 5520 Üdülési, egyéb átmeneti szálláshely szolgáltatás. KSH állásfoglalás szerint az 5590 kezdetű besorolás nem alkalmazható erre a tevékenységre.

A fizető-vendéglátás tevékenységet végzők számára a jelenlegi jogszabályok a következő alternatívákat teszik lehetővé:
1. 2014. 03.17-ig nyilatkozni lehetett a NAV felé, hogy 2013. évben csak és kizárólag SZÁMLÁT bocsájtott ki a szálláshely szolgáltató.
     Aki a nyilatkozatot határidőben megtette, 2015. január 1-ig változatlan formában kizárólag számla kibocsátással végezheti tevékenységét.
2. Amennyiben pénztárgép beszerzése mellett döntene az adózó (költsége kb. 180.000 Ft, továbbá havi 2.000 Ft)
3. Azon szálláshely szolgáltató, aki tavaly nem kizárólag csak számlát, hanem nyugtát is használt, annak az online pénztárgép használata helyett alternatív lehetőség a SZÁMLA adása, ez esetben azonban elektronikusan bevallást kell tenni a NAV felé 2014. március 1-től hetente. Nyugattömb a továbbiakban nem használható!

A Riviéra Turisztikai Egyesület tagjait folyamatosan tájékoztatja jelenleg is azon teendőkről, amelyek biztosítják, hogy a szálláshely szolgáltatás megfeleljen a jogszabályi előírásoknak. Ezzel párhuzamosan Alsóörs Önkormányzata is felismerte, hogy a község minden szállásadója tájékoztatásra, segítségre szorul, hiszen a jogkövető magatartás olyan adminisztrációs terheket, műszaki felszereltséget igényel, amely nehezen teljesíthető. A község vezetése és az egyesület fontosnak tartja, hogy a fizető-vendéglátók továbbra is engedélyüket megtartva folytassák tevékenységüket, mindamellett biztonságba is érezzék magukat, hiszen jogkövető magatartást tanúsítanak.
Az az alsóörsi fizető-vendéglátó aki a 3. számú alternatívát, vagyis számlakibocsájtást választja heti online lejelentéssel, az Önkormányzati Hivatal segítségére számíthat. Az alábbi helyszíneken:
  Turisztikai Egyesület tagja az irodában Alsóörs, Vasút utca 3., Tel: 87/575-000
  Művelődési Ház E-munkatárs Alsóörs, Endrődi S. utca 49., Tel.: 87/788-476

Mindenki számára fontos Ügyfélkapu nyitása, melynek módját a következőkben ismertetjük:
ÜGYFÉLKAPU NYITÁS menete
A balatonfüredi Okmányirodát (8230 Balatonfüred, Felső köz 2., bejárat a Kossuth utca felől) előzetes időpontkérés alapján (tel: 87/581-612 ) fel kell keresni. Az ügyfélkapu nyitása ingyenes, személyigazolvány kell hozzá.
Felhasználói név kérésekor érdemes egyszerű dolgot választani (pl. keresztnév kisbetűkkel), meg kell adni egy email címet, ahova érkeznek majd a visszajelzések, értesítések.
Az ügyfélkapu nyitásakor mindenki kap egy regisztrációs nyugtát, amit fontos megőrizni.
Az Okmányirodában megadott email címre rövid időn belül visszaigazolás érkezik, melynek segítségével és a regisztrációs nyugta felhasználásával mindenki aktiválhatja saját ügyfélkapuját.
Az aktivált ügyfélkapun keresztül lehet aztán elküldeni a 14T180-as lapot a NAV felé, majd ezt követően kezdődhet (szükség szerint, ha van vendég) a bevallások megküldése.

Tisztelettel tájékoztatjuk Önt, hogy fent leírtakra tekintettel gondolja végig, hogy mely alternatíva az Ön számára a megfelelő. Mivel a 2014. év átmeneti időszak a szálláshely szolgáltatók részére (jogszabályi változások várhatók) olyan felelősségteljes döntést hozzon, amely a továbblépést hordozza magában. Tevékenysége folytatásához minden segítséget próbálunk megadni.

Azok számára, akik bíznak számítógépes ismereteikben és éreznek magukban annyi ambíciót, hogy megbirkóznak önállóan a feladattal, azoknak mellékelten nyújtunk segítséget az önálló bevallás megtételéhez. (A leírtak alapján már továbbítottak szállásadóink elektronikus bevallást a NAV felé.)
HETI BEVALLÁSOK TELJESÍTÉSE
1. Telepíteni kell az ÁNYK keretprogramot a számítógépre, mely a következő linken érhető el: http://www.nav.gov.hu/nav/letoltesek/nyomtatvanykitolto_programok
2. Az alábbiakban felsorolt nyomtatványokat szintén a NAV oldaláról kell letölteni ugyanazon oldalról (a Bevallás száma mezőben a nyomtatvány kódját megadva elérhetők a letölthető verziók).
• 14T180-as számú bejelentés az adóügyek elektronikus intézéséhez (rögtön ügyfélkapun keresztül küldhető értelemszerű kitöltés után)
• PTGSZLAB-ADATLAP – a bizonylatolási kötelezettség számlával történő teljesítésének bejelentése
• PTGSZLAA-ADATLAP – ezen a nyomtatványon történik a heti adatszolgáltatás
3. A nyomtatványok letöltését követően megnyitva az ÁNYK programot, Adatok/Új nyomtatvány megnyitásával elérhetőek és kitölthetőek a letöltött nyomtatványok.
4. 14T180 beküldése: Adatok/Új nyomtatvány –  válasszuk ki a 14T180-as nyomtatványt, majd töltsük ki a következő pontjait értelemszerűen:
A. pont 1-5. sorai
B. pont 1-es ha magunk nevében járunk el (ezt célszerű tenni), 3. sorba pedig az ügyfélkapu nyitás dátumát kell megadni
C-D. pont nem releváns, üresen marad
végén dátum.
Magánszemélyeknek csak az adatlap 1. lapját kell kitölteni.
Ezt követően a felső ikonsorban a pipára kattintva leellenőrizzük a kitöltés helyességét, majd nyomtassuk ki a megfelelő ikonra kattintva. Adatok menüpont Nyomtatvány mentése mindenképp javasolt.
Felső menüsorban Kapcsolat ügyfélkapuval –> Beküldésre megjelöl
majd még egyszer Kapcsolat ügyfélkapuval –> Beküldés
ÁNYK bezárása után Ügyfélkapuban ellenőrizzük le, győződjünk meg róla, hogy a NAV megküldte az elfogadó nyugtát, és feldolgozta az adatlapot. Nyugtát minden esetben nyomtassuk ki, mivel bármilyen technikai probléma esetén a későbbiekben ezzel tudjuk igazolni, hogy a nyomtatvány beküldését, jóváhagyását.
A 14T180-as adatlap szolgál arra, hogy ügyfélkapun keresztül tudjunk a NAV felé bármit intézni online
5. PTGSZLAB-ADATLAP beküldése: az előző adatlap feldolgozását követően ÁNYK programba belépve a PTGSZLAB-ADATLAP (a bizonylatolási kötelezettség számlával történő teljesítésének bejelentése) a következő lépés:
• Azonosítás rész minden adatát ki kell tölteni
• „C” részben az 1. bekezdéshez X
• dátum
• átkattintunk az 1-es lapra, ahol a pénzátvétel helyét kell megadni
Kitöltés végeztével fent leírtak szerint ellenőrzés, mentés, nyomtatás, beküldés az ügyfélkapun keresztül.

Heti adatszolgáltatás hasonló módon történik, mely a tárgyhetet követő csütörtökig kell, hogy teljesüljön.
ÁNYK programba lépve PTGSZLAA-ADATLAP (ezen a nyomtatványon történik a heti adatszolgáltatás) az előző adatlaphoz hasonlóan:
• Azonosítás rész minden adatát ki kell tölteni
• „C” részben tól-ig dátum az érintett hétre vonatkozóan
• dátum
• átkattintunk az 1-es lapra, ahol a kiállított számla adatait adjuk meg. Ezt naponkénti bontásban szükséges megtenni.
• Kitöltés végeztével fent leírtak szerint ellenőrzés, mentés, nyomtatás, beküldés az ügyfélkapun keresztül.
Úgynevezett nulla tartalmú adatszolgáltatási kötelezettség nincs (ha nem került számla kiállításra, nemleges bevallást nem kell küldeni!)
A felsorolás a sorrendiséget is tartalmazza!
Az elküldött bevallásokról a NAV elfogadó nyugtát küld, a megadott e-mail címre, amelyet célszerű a küldés után kinyomtatott bevalláshoz tűzni.
Felhívjuk a szállásadók figyelmét, hogy ezen levél tájékozató jelleggel készült abból a célból, hogy tevékenységük jogszabályoknak való megfelelését segítsük. Kérjük, keresse mindenki a számára legkedvezőbb megoldást!
A már megszokott havi bevallást az eltöltött vendégéjszakák számáról a Polgármesteri Hivatal felé természetesen továbbra is teljesíteni kell tárgyhót követő hónap 10-ig, a befizetési kötelezettségnek 15-ig kell eleget tenni.

Köszönettel:

Hebling Zsolt      Báró Béla
polgármester      jegyző