ZENEÜNNEP. „A zene egy indikátor, segítségével olyan dimenziók megtapasztalására van lehetősége minden élő embernek, mely alapvető lényege a létnek” – mondta a világhírű hegedűművész, Yehudi Menuhin, a zene világnapjának megálmodója.
Aki rendszeresen hallgatja a Bartók rádiót, rengeteg örömteli órát szerez magának. A sokrétű élmény befogadása mellett széleskörű ismeretanyagra tehetünk így szert, melyből ezalkalommal minden rendszerezés nélkül szeretnék néhány gondolatot megosztani honlapunk olvasóival:
Beethoven szerette a magyarokat. Szívesen írt volna magyar témájú operát pl. Attila korából, de akit felkért a szöveg megírására, azt nem készítette el.
Petőfi: A magyar nemzet c. versét Kodály zenésítette meg.
Schubert kedvenc helye Bécsben a Magyar Korona és a Fekete macska volt, ahol hosszú kávét mértek, és ahol finom volt a puncs, amit szívesen fogyasztott.
Chopinról Liszt írta az első könyvet. Zongorajátékát megújította, műveit virágok közé rejtett ágyúnak nevezte. Temetésén kérésre Mozart: Requiemjét (a Jupiter szimfónia mellett kedvenc művét) is eljátszották, de a koporsót csendben eresztették le. Hamvai a párizsi Pere-Lachaise temetőben nyugszanak, szívét konyakban tartósítva kristályüvegben a varsói Szent Kereszt templom egyik díszes oszlopában őrzik. Nevét viseli a varsói repülőtér, egy rózsafajta és egy kráter a Merkúron.
Írország címerében tizennégyhúros kelta hárfa látható.
Mozart egyik művét Maria Theresa Paradiesnek, egy vak zongoristának írta.
Paganini szerzeményei között találunk gitárszonátákat. Egyes kortárs vélemények szerint jobban gitározott, mint ahogy hegedült (ő, az „ördög hegedűse).
A koncerttermeket régen bálteremnek építették, kicsavarozható székek voltak benne. Buenos Airesben a Teatro Colon 2000 fő befogadására alkalmas, tökéletes akusztikával.
1803-ban mutatták be Beethoven 3. zongoraversenyét. A bemutatón megkérte barátját, Ignaz von Seyfriedet, hogy lapozzon. „Szinte csak üres lapokat láttam, néhol számomra ismeretlen hieroglifákat, mert B. az összes szólórészt vagy emlékezetből játszotta, vagy improvizálta”- mesélte később Ignaz.
Pavarottit a világ legjobb 25 énekese közé választották. Amikor megkérdezték tőle, hogy minek köszönheti ezt, így válaszolt: „hangszálon csókolt a múzsa”.
Verdi temetésén 300 000 ember gyűlt össze. Együtt énekelték a Nabucco című operájából népszerűvé vált rabszolgakórust (fülbemászó, gyönyörű dallamait csukott ablakok mellett kellett megtanulnia az énekeseknek, mert a bemutatóra már tudta a lakosság).
Dvorak lelkesedett a gőzmozdonyokért, több művét vonaton írta.
Schubert több, mint 600 dalt írt.
Mendelssohn és Schumann jó barátok voltak, miként Petőfi és Rózsavölgyi Márk is.
Nadezhda von Meck tizennégy évig volt Csajkovszkij barátja és mecénása. Személyesen soha nem találkoztak.
Münhausen báró valós személy, háborús veterán volt- Valódi neve: Karl Friedrich Heronymus.
Kodály ars poeticaja: Milliók lelkében visszhangot kelteni a zene által.
Erkel mesteri módon szövi össze az egyes szereplők szólamait a kórus szerepével.
Bach sokat tett a cselló szólóhangszerréválásához
A muzsikusok úgy ünneplik születésnapjukat, hogy ők játszanak az ünneplőknek.
Mascagni Parasztbecsület című operáját hatvanszor tapsolták vissza a bemutatóján.
Bősze Ádám zenetudós legszívesebben a Mendelssohn családban élt volna.
Bartók 1. hegedűversenye viszonzatlan nagy szerelme, Geier Stefi művésznő számára készült. Haláláig csak ő adhatta elő.
Végezetül egy könnyed hangvételű vélemény: Az a zeneszerző, aki valami olyat írt, ami másnak még nem jutott eszébe.
Kellemes olvasást!
Kovács Piroska